Velkommen til min side Gårdsjenta



Svindlandgård



HER vil jeg LEVE, her vil jeg BO



Hvordan har det seg, at min familie som ikke er fra Bamble, men Vestlandet og Tønsberg havnet oppe på Svindland?



Les vår Historie under etikettene: Historie


mandag 25. januar 2010

Mamma♥Pappa

Pappa er fjerde barnet hans mor får. De mister de to første barna sine i en brann og når Pappa blir født august 1941, så er det søsteren som kommer først ut av magen til Lilly, deretter han. De blir født i Strand kommune. De får også noen år etter (1945 tror jeg) en lille bror, Leiv. De flytter til Trondheim. Pappa begynner så hvitt på skolen der. Bestefar trives ikke og de flytter litt nedover igjen, til Åby i Bamble. Pappa vokser derfor opp i Bamble, Åby på Urgården. Han hjelper til med gårdsbruket og er den siste av tre søsken som flytter ut. Han reiser til sjøs. Fra førstereisgutt til motormann og senere maskinist les hans historie der ved å klikke på grønn tekst. Han velger å utdanne seg og også senere å videreutdannet
seg og da treffer han Mamma.
Han drar nå ut på båten Ørnefjell. Mamma blir gravid og de bestemmer seg for å gifte seg. Bryllupet står juli 1967. De bosetter seg på Tønsberg kanten. Leier et lite bryggerhus som de alltid har omtalt som på Li. Men jeg vet ikke hvor det er. Husker en i familien til Mamma, tok med Mamma og meg på en kjøretur for å se på gamle trakter. Vi stoppet på utsiden av dette bryggerhuset, så det husker jeg.

Ørnulf kommer til verden, så Elisabeth året etter på. Pappa velger etter hvert å gå i land og slutter som sjømann. Litt usikker på hva han jobbet med da. Han jobbet med litt forskjellig. Det går tre og et halvt år ca, så kommer det tredje barnet, meg Vera. Mormor var fortvilet over hvordan vi skulle få plass. Skal dere henge ungen i taket lurte hun. Men tror nok det var nå Pappa fik lov å slå ut veggen på bryggerhuset ut mot vedboden, å der ble det et uisolert soverom. Var nok kalt på vinteren. Tror de malte det rosa... De flytter når jeg er ca et år til Glypnes som er rundt Sanne/ Vestfold kanten. Her bor vi i andre etasjen på et hus, mener jeg. Her lærer jeg å gå. De velger etter hvert å leie et eldre hus også i Sanne, Bolstad gård. Her øker familien videre.
Tom kommer tre år etter meg og deretter Tobias et år etter Tom. Nå får Pappa jobb på Hydro Rafnes og vi skal overta gården til farfar og bygge oss hus på gården. Mens vi bygger får vi leie/bo i et hus som Hydro har på Herøya. Lekkert hus og nå fikk vi do inne og bad, med både dusj og kar. Mamma gledet seg over et mere moderne hus. Huset vårt er ikke helt ferdig når vi må flytte ut av huset på Herøya og vi flytter inn til farfar og farmor. Omsider er huset ferdig og vi flytter inn i vårt nye flotte hus ca 1978/79 litt usikker. Slik kom min familie til Bamble.
Pappa & Mamma


Pappa sitt klasse bilde


Pappa ski dag på skolen


Pappa ut på sjøen

Pappa i uniformen sin


En av båtene Pappa var på Norefjord


Pappa på dekk

Pappa på sin lugar



 En annen båt Pappa var på Svanefjell


Mamma
Her avbildet med sin yngre bror Kjell

Samme her
Kjell og Randi Hansen
Kjell er helt lik seg selv her

Mamma så utrolig nydelig
♥ 


Mamma sin mamma, se å lik mamma er på mormor
Mormor Margit med sine barn Mamma Randi og onkel Kjell


♥♥♥
Mamma og Pappa gifter seg
Juli 1967
Foreldrene til Pappa står på Mamma sin side.
Morfar står bak Pappa, tror det er onkel Kjell som står ved siden av Pappa

Brudebildet


Så kommer første barnet
Ørnulf, oppkalt etter båten Ørnefjell.
Han blir født 11 desember 1967
Bildet er tatt i gamle huset på Svindland

Mamma og Ørnulf i gamle huset

Farmor Lilly og Ørnulf i gamle huset



Så kommer barn nr 2
Elisabeth
Født 18 desember 1968

De var som to erteris
Mulig dette er på Li???


Litt tid går, så kommer 3 barnet
Meg Vera
Født 29 mai 1972



Lærer å gå når vi bor på Glypnes


Var nok ikke like lett for Ørnulf og Elisabet når det lille trolle jeg kom til verden å splittet dem stadig

Litt tid går igjen og 4 barnet kommer
Tom
Født 8 april 1975
Her i den flotte stolen til Farfar i nybygget murhus


Det går nå ikke så lange tiden før 5 barnet kommer
Tobias, se så søt, selv om vi alle var søte, er jo dette lille gutten for oss alle.
Født 29 juni 1976


Vera, Tom og Tobias

♥♥♥

2 kommentarer:

  1. Gleder meg til å følge deg her som gårdsjente med spennende historie og prosjekt - det er et fint sted og kan godt skjønne du brenner for dette!
    Lykke til!
    Koselig med disse gamle bildene!
    Gleder meg til å følge med på utviklingen..

    SvarSlett
  2. Så gøy du også har blogg!!!
    La meg som følger så jeg kan følle med :-))
    Klem

    SvarSlett

Takk for kommentaren♥